Marstrandsregattan 26-31 juli

Tisdag 26/7: Efter en klart blaskig tysklandsresa (se Kellenhusen-inlägget) vaknade vi upp med civiliserad mark under fötterna, till sol och så småningom 25 graders värme i Helsingborg. Därifrån packade vi ihop oss vid ett-tiden i en bil stuffad med allt – från seglingsprylar, tält och allehanda utrustning – till fyra personers packning. Och nu skulle packutrymme för en person till trollas fram! Till Leff´s nya gast Chantal.
Chantal bor annars i Amsterdam och skulle anlända till Landvetter strax efter 17, så sedan vi lunchat i Falkenberg, plockade vi upp henne vid flygplatsen. Hur det nu gick till, men makalöst nog lyckades vi knöka in även hennes två väskor i bilen! Vi körde de sista milen mot målet och efter att ha följt vägen längre och längre ut i kustbandet, tog den plötsligt slut. Vi hade kommit till Arvidsvik. På andra sidan vattnet låg Marstrand, nästan inom räckhåll.
 
Här, i Västra Götalands län ligger 87,5 hektar paradis. Detta paradis, tillika seglingsmetropol, är uppdelat på två öar; Marstrandsön som syns på bilden, ligger längst ut mot havet och nås från fastlandet Koön med hjälp av en liten personfärja. I den lilla bilfria trähusstaden på Marstrand och i havet utanför fick vi helt fantastiska dagar. Längst ut mot havet skymtar fyren Pater Noster, vilken vi hade i blickfånget vid flera av våra kappseglingar under Marstrandregattan 27-30 juli.
  
Vi tömde ur bilens innehåll och fyllde därmed större delen av en refug, parkerade bilen och trailern en bit bort och hoppade sen på färjan som tog oss till andra sidan. Väl i Marstrand gick vi igenom den fantastiskt charmiga trästaden med slingrande och kuperade gränder som ledde mot ”Båtellet” – Marstrands Varmbadhus – där vi skulle bo.
Vi fick rum nummer 17 som var möblerat med 6 sängar och lika många garderober. Fler rumskompisar var i antågande och skulle komma nästa dag; Anders och Titti. Båtellet är ett vandrarhem med 20 rum och därmed plats för 113 personer, med ljust och öppet allrum och ett storkök av ”hemma-hos-karaktär”. Båtellet har ett badhus från 1858, med 28 gradigt vatten och bastu. Även tennisbana och en egen liten sandstrand finns. Toalett hittar man i korridoren och duschar gör man i badhuset. Båtellet ligger precis vid inloppet av Marstrand med utsikt över Marstrandsfjorden.
När vi checkat in på Båtellet, tog vi en promenad och hamnade på Södra Strandverket nere i hamnen. En fantastisk sommarrestaurang som tidigare stått tom en hel del men som genom nya ägare fått nytt liv denna säsong. På gården fanns en uteservering med fransk bistro, loungesoffor och mysiga kryp in i valven i murväggen. Därtill barer, festvåning och dansgolv.
     
Strandverket byggdes i mitten av 1800-talet och hade till uppgift att skydda hamnen och mynningen till Albrektsunds kanal. Lokalerna har använts som färgfabrik, nödbostäder och av marinen fram till 60-talet. Men nu var året 2011 och vi avnjöt varsin enormt välbehövlig och god rätt där. Vitlöksindränkta havskräftor och musslor stod på bordet, kall öl var upphälld i glasen men runt benen hade vi fleeceplädar… för särskilt varmt var det inte denna kväll. Vi tog en promenad en bit runt ön men var rätt trötta. Tog bara ett parti ”humhum och president” innan vi la oss.
Carlstens Fastning Flygfoto.JPG
Marstrand grundades på tidigt 1200-tal av Håkon IV. Högst upp på ön ligger Carlstens fästning som byggdes i samband med freden i Roskilde 1658 då Marstrand blev svenskt. Fästningen har även använts i de båda världskrigen. Ett permitentfartyg med flera hundra tyskar ombord torpederades av en engelsk u-båt och förliste i havet utanför. Kropparna bärgades, forslades till fästningen och vaktades för att inte kunna plundras inför senare transport till Tyskland. En av vakterna var Furir Erland Wulff (vem? jo…Pippis plastfarfar) som vid krigsutbrottet tjänstgjorde som marinsoldat. Från 1993 avskrevs fästningen som en del av försvarsmakten.
Från 1680 till i mitten av 1800-talet fungerade fästningen som statsfängelse och i slutet av den perioden satt ”Lasse Maja” där. Lasse Maja gjorde stöldturnéer genom Sverige, oftast utklädd till kvinna. Han lyckades ofta rymma från sina fängelsestraff men efter att ha stulit kyrksilvret i Järfälla kyrka placerades han 1813 i Carlstens fästning. Tack vare sin kokkonst, benådades han av Kung Karl XIV Johan och fick strafflindring, men han satt i fästningen i hela 26 år.
     

Onsdag 27/7: Var det något vi lärde oss denna semester, var det att räkna tid baklänges. Vi hade dagligen en ställtid och efter att vi blivit överens om den, gällde det att komma överens om tidsberäkningen av diverse moment på vägen dit. Såååå… när vi på onsdagen hade vaknat efter en gudomlig natt i en riktig säng med vita sköna lakan, visste vi att tiden som gällde för dagen var 15.00. Då gick nämligen startskottet för Tune-Up racet.

Vad hade vi att göra då? Jo! Äta frukost, registrera oss, därefter ta oss till färjan och över på fastlandssidan, hämta bil och trailer, rigga på båda båtarna (dvs med trampoliner, master och allt väsentligt), få med oss så mycket packning som möjligt samt bogsera över båtarna till Marstrand med hjälp av en RIB . För att allt skulle hinnas med var varje kvart viktig. För att kunna fixa i ordning båtarna behövdes mycket av det som låg i trailern. För att komma åt det som låg i trailern behövdes en nyckel. Och här tog det stopp. Nyckeln låg kvar på Båtellet på andra sidan vattnet… Thomas fick ta sig tillbaka hela vägen dit och vips var sisådär 5-6 kvartar borta. Blev det irriterat? Ja. Blev det stressigt? Ja. Hann vi då? Ja, precis.

När vi riggat klart, följde två av oss med båtarna i bogseringen medan två parkerade tillbaka bilen. Trailern, som innehöll resten av våra båtgrejer samt lite reservdelar behövde färjas över och sen puttas med handkraft. Puttningen var inte bara in på och ut från färjan, utan en ansenlig bit till faktiskt, bort till Båtellet. Leff och Chantal tog trailern, Thompa och Pippi båt-bogseringen. Så fort alla båtar och vi seglare var över på rätt sida, kastade vi av allt bagage från RIB-en, ställde upp båtarna på grusplanen utanför Båtellet och började hissa segel och klä oss. Klockan närmade sig 15.

Tune Up handlar mest om att testa banan och båten och vi hann ut till startskottet strax efter 15; smack rakt i örat så hela första kryssbenet ackompagnerades av ett ihärdigt pipande… och vi kom 1:a. Endast 5 av 7 båtar kom till start. Håkan och Elsa hade inte hunnit till Marstrand ännu och Anders & Titti glömdes bort av bogserbåten – likt borttappat gods – på fastlandssidan…

Vid 19-tiden samma kväll var det invigningsceremoni, återigen hamnade vi på Södra Strandverket, där vi serverades hamburgare och varsin kall öl. Nu kändes det gött! Vi var på plats, seglingen var igång, solen log och det kändes varmt ute. Nu var verkligen alla redo; även västkustarna Anders Jönsson, Magnus, Robert och Christel. Efter denna första dag, mätta och rödrosiga, tog vi en kvällsfika på Båtellet ihop med Håkan & Elsa, Roman, Anders & Titti, Leff & Chantal.

Långt bak i historian, var det tack vare den isfria hamnen som Marstrand blev en viktig handelsstad. Fiske, främst sillfiske, var huvudnäringen som styrde stadens välfärd. Från år 970 fram till slutet av 1800-talet har 8 stora sillperioder givit Marstrand goda tider. Under en av dessa sillperioder var Marstrand en av landets förmögnaste städer och befolkningen tredubblades till 1500 invånare. Idag bor det drygt 1300 invånare där och det ligger ett os av förmögenhet i luften även nu. Lite snobbigt men samtidigt enkelt, påminner lite om Vaxholm på nåt sätt. Marstrand blev också en av landets populäraste badorter under 1800-talet.

Torsdag 28/7 – Första tävlingsdagen: Starten gick 11, eller egentligen var det starten för drakarna, vi gick 5 minuter därefter. Båda klasserna körde nästan samma kryss-länsbana fast Drakarnas kryssboj låg något längre ut och de körde bara 2 race medan vi körde 3 race/dag. Idag var alla Hobie Cat 16 på plats, sammanlagt 7 båtar.

   

Denna första dag körde vi 32 distans i varierande vindstyrka, ca 7-8 m/s men i jämna vindar, inte byigt som vi är vana vid hemifrån. Däremot var det mycket mer vågor och något strömt, inte platt vatten som hemma. Maxfarten denna dag var 15,4 knop och vi var ute sammanlagt 5 timmar. Ganska tuff start faktiskt.

Efter dagens kappseglingar konstaterade vi att vi placerat oss exakt lika i alla tre racen. Håkan/Elsa först, tätt följd av Leff/Chantal, sedan Windrikan, därefter kom Anders/Titti, Anders J/Roman, Robert/Christel och sist Magnus + crew. Ungefär så såg fältet ut även under de nästkommande dagarna med undantag för en och annan omkastning.

Det var After Sail på ”Mama´s Pastis-bar”. Öl och en hel del ”tjöta” och sen en rackarns god pizza på ”Lasse Majas Krog”. Tror det var mer än en som kände sig trött, ledbruten och urblåst. Det var fortfarande ingen riktig värme i luften, därtill blåsigt. Vi avslutade dagen med kaffe på Båtellet.

Sent på kvällen träffade vi Nette, en kär vän från livet före detta, och hennes vän Reine. De hade åkt en liten öppen båt från Dyrön i närheten därifrån Reine kommer, bland annat för att säga hej till oss. Vi höll på att plocka med båtgrejerna på grusplanen utanför Båtellet när Nette ringde och undrade var vi var. Det visade sig att vi var så nära varandra att vi kunde vinka. De satt med fönsterplats på restaurang Drott i samma byggnad som Båtellet. Så när vi var klara, slog vi oss till bords hos dem. Grabbarna pratade fiske och tjejerna fnittrade och summerade snabbt de 25 år som passerat sen sist.

Fredag 29/7 – Andra racedagen: Vi började med att gå upp före de andra och tog en morgonprommis till affären och bageriet. Nu hade den riktiga värmen äntligen nått oss men å andra sidan var det lite blåsigare, 8-9 m/s och höga vågor. Start klockan 11 idag också men först förberedelser såsom båtpyssel och riggning.

   

Vi två har nog aldrig varit ute i sådana förhållanden tidigare. Endera har vi haft hårdare vind, så mycket som 14 m/s men i plattare vatten. Eller så har vi haft högre vågor men svagare vind. Vi körde totalt 29 distans idag, var ute i nästan 5 timmar och uppmätte maxfart till 16 knop.

Vi gjorde några kanonfina slag i fråga om snabbhet, utan missar och med rätt balans på båten. Vi gjorde också ett par riktigt usla slag, exempelvis då vi höll på att dra omkull hela båten bakåt, det hände två gånger. Idag bytte de två första och de två sista teamen plats vid målgång vid nåt av racen och vi själva fick en tuff kamp om 3:e platsen mot Anders & Roman i sista racet. Men i stort sett blev utgången densamma.

Arrangörerna hade utlovat skumpa till vinnaren i varje klass per dag. After Sailen som återigen hölls på Mama´s, bjöd ut skumpaflaska efter skumpaflaska till såväl dagens som gårdagens vinnare i klasserna Hobie 16, Drake och CB66. Håkan och Elsa vann ju båda dagarnas race och de bjöd frikostigt på varenda droppe ur flaskorna. Tack så mycket och ett stort Grattis!

Senare på kvällen, till middagen spred sig alla åt olika håll. Vi valde att laga egen supé på Båtellet. Köttsoppa kort och gott, baguette med ost och därefter kaffe. Vi avslutade en fantastisk dag med en minst lika underbar och lång kvällspromenad. Vi gick runt ön på smala stigar och upp på berget där vi tittade ner och bort på vår kappseglingsbana med Pater Noster långt långt borta. Vi gick vidare ner till hamnen och ut på bryggorna för att titta på båtarna där. Då träffade vi Robert, en av Hobieseglarna och hans go’a hang-arounds Carola, Mathias och Katarina som bistått oss på alla sätt. Exempelvis med att komma upp och ned från de branta stålramperna vilket inte var helt lätt.

Sjösättning kan gå till så här:

Upptagningen kan bli som denna:

Kvällen var vindstilla och vi hade bara linne eller T-shirt på överkroppen. Vi tog en mjukglass, fixade lite vid båten och gick sen till sängs.

Lördag 30/7: Återigen var vi uppe före de andra och tog en promenad innan frukosten. Vi gick upp till Carlstens fästning i den varma och sköna morgonen. När vi ätit och gjort våra lunchmackor, riggade vi båtar igen. Idag fick vi starta före drakarna och det var långa banor som gällde. Bara första racet tog 1,5 timme och totalt blev det 42 distans under 6 timmar för alla tre racen. Vi som hittills knipit 3:e platsen i alla race, fick idag två fjärdeplaceringar i stället; dagens första race mot Anders & Roman och det sista mot Anders & Titti.

Tre kronor seglar här!

Mellan två race när vi låg vid målet och väntade på ny start, kom Tre kronor af Stockholm seglande. Det är nu tredje gången vi är på samma ställe som denna fina Brigg i sommar. Först i Visby, sedan i Helsingborg och nu här. Håkan och Elsa gjorde en show off på hennes styrbordssida.

Precis som i SM i Malmö förra året, tog vi 1:a plats på Tune Up racet och totalplacerade oss sen som 3:a men denna gång slog vi Anders Jönsson, förra årets SM-tvåa. Kanske för att vi numera kör dubbeltrapets vilket ju var helt nödvändigt i så gott som alla 9 kappseglingsracen här. Kanske också för att vi lyckades göra helt okej starter. Det är annars vårt paradnummer att misslyckas med det… Bra jobbat Pippi & Thompa!

På grund av de långa banorna denna sista dag, kom vi inte tillbaka till ramperna förrän 16.30. Snabb avriggning, dusch och så påbörjades nedplockning av båtarna innan vi skulle på prisutdelning utanför Mama´s klockan 19 och strax efter det avslutningsmiddag i Stora salen på Södra Strandverket. Vi som kom trea och bara hade 7 båtar i klassen, fick inget pris men återigen fick vi klappa fram Håkan & Elsa till välförtjänt 1:a plats och Leff & Chantal till god 2:a plats.

Dessa helmsmen gåååår inte att komma om. Så är det bara. Och helt rimligt var det att Håkan vann regattan som gick av stapeln utanför den ö som grundades av hans namne. Eller?

I Stora salen var det, förutom sagolik omgivning och härlig stämning, också en kött- och grönsaksbuffé med tillhörande dipsås och potatissallad. Och så den kalla ölen till det, mycket gott. Några höll tal, bl.a den av tävlingsledarna som höll mest kontakt med oss; Robban. Vi var 12 runt bordet. Och vad pratade vi om då tro? Jo… kanske segling. Om starterna, slagen, klotningarna, vågorna, banorna, fighterna, det som gått bra och hur vi failat. Till synes oändliga diskussioner.

Men allt gott har ett slut så, sedan vi hittat Tarac-seglarna Jos och Jocke i ett av strandverkets valv och suttit ned med dem en stund, var det dags att börja plocka ned båtarna. Nästa morgon skulle all packning vara klar, rummet lämnat och trailern lastad för att sedan handputtas till färjan över till fastlandssidan. Morgondagens ställtid var att närma sig Stockholm vid 16-tiden. Därför räknade vi återigen baklänges och hamnade i att klockan måste ställas på 06.00.

Trötta och med lite hemlängtan fixade vi även det. Totalt 11 dagars seglingsäventyr var slut. Några väldigt blöta leriga tyska men sen 5 fantastiskt varma fina västkustska. Tack till alla som bidrog!

Länk till resultatlistan